Vandaag gesloten

Kat plast bloed

Oorzaken van bloedplassen bij katten

Hoewel het niet vaak voorkomt dat uw kat bloed plast, is het cruciaal dat u deze symptomen niet negeert. Neem zo snel mogelijk contact op met ons, zodat we een passende behandeling kunnen starten. Enkele oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat uw kat bloed plast, zijn:

• Blaasontsteking: bij een blaasontsteking is de blaaswand van uw kat ontstoken. Blaasgruis, blaasstenen en stress zijn hier vaak een oorzaak van.
  • Blaasgruis: blaasgruis bestaat uit kristalvormige steentjes in de urine van uw kat. Bij katers kan blaasgruis de plasbuis verstoppen. Als uw kater niet meer plast, loopt hij risico op vergiftiging of een gescheurde blaas. Merkt u dat uw kater niet meer plast? Neem dan onmiddellijk contact op met ons.
  • Blaasstenen: blaasstenen ontstaan wanneer kristallen in het blaasgruis groeien, waardoor de blaaswand beschadigd raakt.
  • Nierstenen: als uw kat een niersteen heeft, kan de urineleider verstopt raken. Hierdoor raakt de nier steeds voller met urine.
  • Stollingsstoornis: met een stollingsstoornis stolt het bloed niet snel genoeg, waardoor uw kat bloed kan plassen. Vaak gaat dit hand in hand met een bloedneus, kreupel lopen en blauwe plekken.
  • Blaastumor: soms heeft uw kat een blaastumor. Een blaastumor is heel zeldzaam en komt vooral bij oudere katten voor.

Wanneer moet ik naar de dierenarts?

Wanneer u opmerkt dat uw kat bloed plast, raden we aan om zo snel mogelijk een afspraak te maken. Het uitstellen van de behandeling voor urinewegproblemen leidt misschien tot een negatieve associatie van uw kat met de kattenbak, als gevolg van pijnlijk urineren. Dit resulteert in blijvend ongewenst plasgedrag in huis, zelfs nadat het oorspronkelijke probleem is verholpen. Bij Dierenkliniek PETComfort verzekeren we u dat uw kat de vereiste zorg ontvangt en streven we naar een vlotte genezing. Samen zorgen we voor het welzijn van uw geliefde huisdier.

"Zorg goed voor u kat; laat symptomen van ziekte niet onbeantwoord. Bloed in de urine wijst vaak op meer dan het oog ziet. Wees alert, zorgzaam en proactief in de gezondheid van je huisdier."
Eline, paraveterinair bij PETComfort

Wat te doen als mijn kat bloed plast?

Natuurlijk heeft u als baasje ook de mogelijkheid om uw kat te helpen:

• Zorg voor voldoende vochtinname: als uw kat voldoende vocht binnenkrijgt, dan vermindert u de kans op blaasgruis, blaasstenen en een blaasontsteking. Om uw kat meer vocht binnen te laten krijgen, moet uw kat meer drinken of meer natvoer eten.
  • Minimaliseer stress: zorg voor een rustige en comfortabele omgeving, zodat uw kat weinig stress ervaart. Vermijd ingrijpende wijzigingen in de dagelijkse routine en zorg voor veilige, kalme plekken waar uw kat zich kan terugtrekken.
  • Let op andere symptomen: wees alert op andere symptomen of veranderingen in het gedrag van uw kat die aanduiden dat uw kat ziek is.
  • Houd de kattenbak schoon: een schone en toegankelijke kattenbak moedigt uw kat aan om te blijven plassen.